UNDER THE SKIN

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΡΜΑ

δράμα, επιστημονική φαντασία, θρίλερ 2013

 Ένα εξωγήινο πλάσμα κατεβαίνει στη γη με σκοπό να αποπλανεί μοναχικούς και ανυποψίαστους άνδρες τους οποίους εξαφανίζει, καθώς στον πλανήτη της η ανθρώπινη σάρκα θεωρείται λιχουδιά. Σταδιακά όμως αρχίζει και δένεται συναισθηματικά με τους γήινους και το γεγονός αυτό την φέρνει σε σύγκρουση με την φυλή της.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζόναθαν Γκλέιζερ
ΣΕΝΑΡΙΟ: Τζόναθαν Γκλέιζερ, Γουόλτερ Κάμπελ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Σκάρλετ Γιόχανσον, Πολ Μπράνιγκαν, Αντόνια Κάμπελ Χιούζ, Τζέρεμι ΜακΟυίλιαμς, Λίνζι Τέιλορ Μακέι, Ντούγκι ΜακΚόνελ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Αγγλία
under the skin image
 Ο σκηνοθέτης του "Sexy Beast" (2000) και του "Birth" (2004) Τζόναθαν Γκλέιζερ έκανε εννιά χρόνια για να δημιουργήσει και να φέρει εις πέρας την ταινία "Under the skin", που μπορεί να μην είναι μια ταινία για όλους από πλευράς περιεχομένου, ύφους και ρυθμού ή μπορεί να μην είναι τέλεια, όμως είναι ένα φιλμ που μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ένα από τα πιο πρωτότυπα στην ιστορία του σινεμά, δύσκολο στο να αναλυθεί και να αξιολογηθεί καθώς όχι μόνο καταργεί πολλές από τις συμβάσεις του κινηματογράφου αλλά τις επαναπροσδιορίζει. Η εικονογραφία μοιάζει σα να είναι έξω από αυτόν τον κόσμο και σε συνδυασμό με την πανέμορφη μουσική, κόβει την ανάσα. Στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας βλέπουμε και αισθανόμαστε τον κόσμο μέσα από τη ματιά ενός εξωγήινου πλάσματος και ο βαθμός αποστασιοποίησης του ματιού που παρατηρεί την ανθρωπότητα είναι ένα επίτευγμα. Οι διάλογοι είναι ελάχιστοι, δεν υποστηρίζονται οι νόρμες τις κλασικής αφήγησης, ενώ πολλά πράγματα δεν διευκρινίζονται από πρόθεση, είναι αφηρημένα και θολά και καλείται ο θεατής να δώσει κάθε φορά τη δική του ερμηνεία και να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Μπορεί όμως να έχει πολλά ασαφή στοιχεία αλλά δεν αφήνει τίποτα αδιευκρίνιστο όσον αφορά την ανθρώπινη απεικόνιση και το πώς οι άνθρωποι συμπεριφέρονται και ενεργούν ο ένας προς το άλλο. 
 Η ταινία εξελίσσεται σε ένα συμβολικό παιχνίδι ερωτήσεων που μέσα από την εξεύρεση των απαντήσεων αναπτύσσεται μια εις βάθος μελέτη της κοινωνίας μας. Τι πραγματικά σημαίνει "ανθρώπινο ον"; Ποιες είναι οι αξίες του; Τι είναι αυτό που το χαρακτηρίζει; Είναι γιατί διαθέτει μια ορισμένη εμφάνιση; Είναι γιατί υπάρχει η δυνατότητα των συναισθημάτων; Είναι γιατί μπορεί και επικοινωνεί; Τι περικλείει η φόρμα και τι το περιεχόμενο, η μορφή και το υλικό είναι έννοιες ταυτόσημες; Ο στοχαστικός προβληματισμός της κινηματογραφίας του Γκλέιζερ οδηγεί επίσης σε συμπεράσματα που αφορούν τον διαφορετικό ρόλο της σεξουαλικότητας στα φύλλα, τις υπαρξιακές προκλήσεις της ομορφιάς, την εκμετάλλευση και την θυματοποίηση της από μια ανθρωπότητα που έχει έντονη εμμονή με την σεξουαλικότητα και την εξωτερική εμφάνιση. 
 Στην ταινία η εξωγήινη θηλυκή ύπαρξη, Σκάρλετ Γιόχανσον, ντυμένη προκλητικά αρχίζει να αλληλεπιδρά με τους άνδρες που συναντά. Η προέλευση και τα κίνητρα της είναι ανεξήγητα, όπως και στα μάτια της το ίδιο φαντάζει η ανθρωπότητα. Μέσα από τις αποπλανήσεις αντρών, η κομίστρια του θανάτου, αρχίζει και καταλαβαίνει στοιχεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Στο πρώτο μισό της ταινίας όλοι οι άντρες που γνωρίζει ακολουθούν μόνο το ένστικτο τους και ενδιαφέρονται μόνο για την εξωτερική της εμφάνιση, συνεπώς μέσω αυτών γνωρίζει το κυρίαρχο ανθρώπινο χαρακτηριστικό που είναι η σφοδρή σαρκική επιθυμία. Οι αποπλανήσεις αντρών συνεχίζουν μέχρι που συναντά τον άνθρωπο με το παραμορφωμένο πρόσωπο. Είναι η συνάντηση κλειδί που θα την κάνει να καταλάβει τι σημαίνει κανείς να "νοιώθει" κι ο θεατής θα αρχίζει να βλέπει ένα αχνοφέγγισμα της έννοιας του "Ανθρώπινου". Με αυτόν, θα καταλάβει τα ανθρώπινα συναισθήματα της λύπης και τη μοναξιάς. Θα καταλάβει ότι η πραγματική εικόνα της χωρίς το ανθρώπινο δέρμα δεν είναι ελκυστική, δεν ταιριάζει στα πρότυπα της κοινωνίας, θα καταλάβει την αίσθηση πως είναι να νοιώθει κανείς αποξενωμένος και ευάλωτος. Ο παραμορφωμένος άντρας αποκομμένος για χρόνια από την κοινωνία λόγω της εμφάνισής του, δεν ήθελε να επωφεληθεί από την περίσταση, δεν είχε προσδοκίες για σεξ, αλλά για ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία και αυτό ήταν μια αποκάλυψη για αυτήν. Η εμπειρία αυτή μεταβάλει την συμπεριφορά της. Τον αφήνει να φύγει, τον απελευθερώνει. Μετά από αυτή την συνάντηση ξεκινάει το ταξίδι για την ανακάλυψη του εαυτού. Μια άλλη σημαντική συνάντηση θα λάβει χώρα με έναν άλλο παρία της κοινωνίας ο οποίος θα της προσφέρει βοήθεια, ζεστασιά, άνεση. Η εξωγήινη θα καταλάβει το ανιδιοτελές και πραγματικό ενδιαφέρον ενός ανδρός γι΄αυτή και θα οδηγηθεί στη σεξουαλική της αφύπνιση. Ναι στον κόσμο αυτόν υπάρχει ελπίδα. Τώρα πια δεν προσποιείται, αλλά αισθάνεται πιο ανθρώπινη και δέχεται τη σεξουαλική του προσέγγιση. Αλλά η επαφή τους ανατρέπεται γιατί συνειδητοποιεί ότι η δομή του σώματός της δεν επιτρέπει το σεξ και βιώνει τη δική της αίσθηση υποβάθμισης όπως του παραμορφωμένου ανδρός και αισθάνεται μια παρόμοια μοναξιά. Η φυγή της από το πλαίσιο της στοργής και της συμπάθειας την οδηγεί στο μέρος εκείνο όπου από θύτης μετατρέπεται σε θύμα για να μας υποδείξει πως τελικά η βία είναι ένας πανίσχυρος νόμος του σύμπαντος. Η σκηνή του τέλους μακρόσυρτη, ίσως περισσότερο από όσο θα έπρεπε, ενοχλητική, όμως αινιγματική και μυστηριώδης  όπως και η αρχή, για να δώσει μια αλληγορία για την ίδια τη ζωή. 
 Ένα μοναδικό στο είδος του sci-fi, με ισχυρές ατμοσφαιρικές οπτικές εικόνες, άλλοτε πανέμορφες και ονειρικές κι άλλοτε δύσκολες και σοκαριστικές που προκαλούν ένα μεγάλο σύνολο σκέψεων. Λήψεις με κρυφή κάμερα και σκηνές που αποδίδουν μια εντυπωσιακά απόκοσμη ανησυχητική εξωγήινη διάσταση. Αξίζει να σημειώσουμε πως οι άγνωστοι άνθρωποι που συναντήθηκαν με την Γιόχανσον στο φορτηγάκι, δεν γνώριζαν ότι κινηματογραφούνταν αλλά ενημερώθηκαν μετά, για να δώσουν ή όχι την άδεια για την χρησιμοποίηση των πλάνων αυτών στην ταινία. Αυτό δίνει ένα ενδιαφέρον στοιχείο ρεαλισμού, τον οποίο ο σκηνοθέτης συνδυάζει αρμονικά με την υπερρεαλιστική πραγματικότητα της ταινίας του. Η μουσική επένδυση της ταινίας εκπληκτική, απόκοσμη, ενισχύει την λεπτή αίσθηση τρόμου που υπάρχει στην ατμόσφαιρα της. Η Γιόχανσον μινιμαλιστική και στωική, αποδίδει την δύσκολη διαδρομή από το μη ανθρώπινο προς το παιχνίδι της ψεύτικης γοητείας και ανάποδα, κυρίως με τη σωστή διαχείριση των εκφράσεων της.
 Θα μπορούσαμε να δούμε κάποιες επιρροές από ταινίες άλλων μεγάλων δημιουργών όπως του Κιούμπρικ, του Λιντς ή του Ταρκόφσκι, όμως πιστεύουμε πως πρόκειται για ένα πρωτότυπο πόνημα με ιδιαίτερη υφολογική υπογραφή. Μια ταινία που μας ταξιδεύει κάτω από το δέρμα μας, μια μοναδική αισθητικά εμπειρία. 
 Να σημειώσουμε τέλος πως το φιλμ στηρίζεται στη νουβέλα του Ολλανδού συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Μάικλ Φάμπερ.
bigstar8,7 iconReviewed by My Films-In on under the skin- Rating:8,7 out of 10



           





imdb
rottentomatoes