TIMBUKTU

ΤΙΜΠΟΥΚΤΟΥ

δράμα 2014

 Η ζωή ενός βοσκού και της οικογένειάς του, που κατοικούν στους αμμόλοφους της Τιμπουκτού και είναι τυπικά ελεύθεροι από τον έλεγχο και τον περιορισμό που έχουν επιβάλλει οι Τζιχαντιστές στην πόλη, διαταράσσεται απότομα από ένα φονικό που γίνεται κατά λάθος.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αμπντεραμάν Σισακό
ΣΕΝΑΡΙΟ: Αμπντεραμάν Σισακό, Κέσεν Ταλ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ιμπραίμ Αχμέντ, Τούλου Κίκι, Αμπέλ Τζάφρι
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Μαυριτανία, Γαλλία
timbuktu movie poster
 Στις φετινές υποψηφιότητες για τα Όσκαρ, η Ακαδημία επέλεξε δύο ταινίες που αφορούν μαύρους πληθυσμούς, η μια ήταν η αμερικανική “Σέλμα”, που διαγωνιζόταν στην κατηγορία καλύτερης ταινίας και η άλλη ήταν το “Τιμπουκτού”, η συμμετοχή της Μαυριτανίας, στην ξενόγλωσση κατηγορία. Η αναγνώριση της αφρικανικής ταινίας από την Ακαδημία, ήταν πολύ σημαντική, γιατί μέσα από την διοργάνωση των Όσκαρ ένα ευρύτερο κοινό ήρθε κοντά σε ένα ζήτημα επίκαιρο και σημαντικό, σε παγκόσμια και ιστορική κλίμακα. Ο πολιτιστικός πόλεμος των Τζιχαντιστών, ένα πολύπλοκο πρόβλημα με πολλές αιτίες, στον δρόμο του οποίου βρέθηκε η Αφρική, ξεκίνησε από τη Μέση Ανατολή και σιγά σιγά εξαπλώνεται και απειλεί να αποσταθεροποιήσει ολόκληρο το Αραβικό έθνος, ακόμα και την Ευρώπη. Το Τιμπουκτού είναι μια από τις μεγαλύτερες και πιο ιστορικές πόλεις του Μάλι και βρίσκεται κάτω από την κατοχή Τζιχαντιστών από το 2012.
 Ο Μαυριτανός σκηνοθέτης Αμπντεραχμάν Σισακό, θέλησε να επικεντρώσει τα βλέμματα της ανθρωπότητας στην πολύπαθη αφρικανική ήπειρο, δημιουργώντας μια κινηματογραφική επιστολή, κραυγή διαμαρτυρίας κατά του θρησκευτικού φανατισμού και του πολιτισμικού κανιβαλισμού, απλοϊκή, χωρίς καμία σεναριακή ή σκηνοθετική έκπληξη και σε σημεία υποτονική, μα γεμάτη ανθρωπιά και καθημερινούς μικρούς ήρωες που αντιστέκονται με τόλμη έναντι οποιασδήποτε καταπιεστικής ιδεολογίας.
 Το Τιμπουκτού, προ-αποικιακά μεγάλος εμπορικός σταθμός και πνευματικό κέντρο, βρίσκεται τώρα υπό την κατοχή φανατικών μουσουλμάνων. Η νέα τάξη πραγμάτων ελέγχει αυστηρά τα πάντα και ο τρόμος τυλίγει κάθε έκφανση της ανθρώπινης δραστηριότητας. Οι δρόμοι έρημοι, τα σπίτια κλειστά. Απαγορεύεται το παιχνίδι, η μουσική, γενικότερα η έκφραση της χαράς και της ζωής, ενώ οι γυναίκες δεν θα πρέπει να κυκλοφορούν με ακάλυπτα το κεφάλι, τα πόδια ακόμα και τα χέρια τους και χωρίς αντρική συνοδεία. Μακρυά από το χάος και το σκοτάδι, έξω από την πόλη, βρίσκεται ο Κιντάν (Ιμπραίμ Αχμέτ), με την οικογένειά του, που απολαμβάνει μια ήρεμη αγροτική ζωή. Η τύχη της οικογένειας όμως αλλάζει, όταν ο Κιντάν σκοτώνει κατά λάθος έναν ντόπιο ψαρά ο οποίος θανατώνει την πιο αγαπημένη τους αγελάδα και τότε έρχεται αντιμέτωπος με την καινούργια δικαιοσύνη της πόλης. Παράλληλα με τη ζωή του Κιντάν, εκτυλίσσονται κι άλλες ιστορίες που συνθέτουν το ωμό πρόσωπο του ισλαμικού φονταμενταλισμού, ο οποίος απειλεί τις πλούσιες εθνικές παραδόσεις και έχει επιβάλει σε ολόκληρη την πόλη ένα καθεστώς ομηρίας.
 Η αφηγηματική οπτική γωνία του αποστασιοποιημένου παρατηρητή, η περιγραφικότητα και η μη παραδοσιακή δόμηση της ιστορίας, καταδείχνουν με διάσπαρτες εδώ κι εκεί μελοδραματικές πινελιές, τον δηλητηριασμένο κοινωνικό ιστό από την σκληρή τυραννία, χωρίς να αφήνουν περιθώρια για εμβάθυνση στους χαρακτήρες αλλά και χωρίς να αφαιρούν, έστω κι αν ο κεντρικός μύθος δεν ωθεί ιδιαίτερα προς αυτή την κατεύθυνση, το πολιτικό της βάθος.
 Ο Σισακό διαχειρίζεται μια ιδιαίτερα απλή οπτική γλώσσα, με στοιχειώδεις τεχνικές λήψης όμορφων, κατά τα άλλα, πλάνων της ερήμου και της μεσαιωνικής αρχιτεκτονικής της πόλης, δημιουργεί μια ιστορία για την κοινωνική και πολιτική ζωή του Τιμπουκτού, τις συνέπειες και τις αντιφάσεις του ισλαμικού εξτρεμισμού, χωρίς διδακτισμό ή επιφορτισμένη με ιδεολογικές κορώνες, η οποία δίκαια έλκει την προσοχή του θεατή γιατί σε κάθε πλάνο της καταδεικνύει με απλότητα και λυρισμό, τον αγώνα που οφείλει η ανθρωπότητα να πραγματώσει, για να ξεφύγει από τους φανατισμούς και τις καταπιεστικές ιδεολογίες που τη στιγματίζουν.
bigstar7,0 icon Reviewed by My Films-In, on timbuktu- Rating:7,0 out of 10

             



imdb
rottentomatoes