ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ
δράμα 2014
Έχοντας πρόσφατα χάσει την όρασή της, η Ίνγκριντ υποχωρεί στην ασφάλεια του σπιτιού της, ένα μέρος που μπορεί και ελέγχει, μόνη μαζί με τον σύζυγό της και τις σκέψεις της. Η ηρεμία της θα διακοπεί, όταν θα διαισθανθεί στο διαμέρισμα την παρουσία του άντρα της ενώ εκείνος θα έπρεπε να ήταν στη δουλειά. Είναι όντως εκεί και την παρακολουθεί; Τα πραγματικά προβλήματα της Ίνγκριντ όμως βρίσκονται εκτός της αλλά μέσα της, στους πιο βαθύτερους φόβους της και τις καταπιεσμένες φαντασιώσεις της που σύντομα θα την κυριεύσουν…
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Έσκιλ Βογκτ
ΣΕΝΑΡΙΟ: Έσκιλ Βογκτ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Έλεν Ντόριτ Πιτερσεν, Χένρικ Ραφαέλσεν, Βέρα Βιτάλι
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Νορβιγία
Η πρώτη σκηνοθετική προσπάθεια, μεγάλου μήκους, του σκανδιναβού Έσκιλ Βογκτ κερδίζει άμεσα τις εντυπώσεις. Το σενάριο του, αριστοτεχνικά κατασκευασμένο με συνεχείς ανατροπές, αρκετά μακριά από τις νόρμες του κλασικού, παίζει με την αντίληψή μας για την πραγματικότητα, καθώς οπτικοποιεί τον φανταστικό κόσμο ενός ατόμου που η ζωή του έχει αλλάξει δραματικά μετά την απώλεια της όρασής του.
Σύνθετη και πρωτότυπα δραματική ταινία με μινιμαλισμό στους διαλόγους της και προβληματική που αφορά την εσωτερική ζωή και σκέψη των ανθρώπων, τις σεξουαλικές φαντασιώσεις, το τι μπορεί να γίνεται εντός των συνόρων του εαυτού, τη μοναξιά, τους φόβους, τις αντιθέσεις, την διαφορά της πραγματικότητας και της πραγματικότητας που χτίζεται από μια νοοτροπία. Συνάμα αυτοαναφορική, για τη δημιουργία και τη γραφή, καθώς ο κύριος χαρακτήρας, πλάθει τους δικούς του χαρακτήρες που δημιουργούν μετα-ιστορίες εντός του φιλμικού κειμένου, που εκτείνονται με τη σειρά τους σε διαφορετικά επίπεδα.
Η ηρωίδα έχει χάσει την όρασή της σε μεταγενέστερο στάδιο, συνεπώς διαθέτει μνήμες εικόνων οι οποίες τη βοηθούν να συνθέτει εκ νέου και να οραματίζεται αυτό που συμβαίνει ή μπορεί να μην συμβαίνει γύρω της. Συγγράφει μια ιστορία στην οποία οι χαρακτήρες του Έινάρ και της Έλιν είναι δημιουργήματα της φαντασίας της. Σύντομα η υπόθεση γίνεται περίπλοκη όταν θα αρχίσει να λαμβάνει μέρος στην πλοκή ο σύζυγός της Μόρτεν. Τότε η Ελίν σταματά να είναι αυτόνομος χαρακτήρας και δρα όλο και περισσότερο ως μεσολαβητής της Ίνγκριντ. Η δημιουργός ασκεί τη "θεϊκή" της δύναμη πάνω στους χαρακτήρες, τους αλλάζει ή τους ταπεινώνει κατά βούληση, όμως γρήγορα υπογραμμίζει τη δική της κατάσταση σε όλες τις συσχετίσεις που κάνει μαζί τους, συνειδητά ή ασυνείδητα. Είναι η ίδια που μάχεται για ζητήματα που την καταδιώκουν, όπως η θλίψη, η μοναξιά, οι φόβοι της. Τελικά η ηρωίδα αντιμετωπίζει τους δαίμονες της μέσω του κόσμου που έχει δημιουργήσει με τη φαντασία της, ο οποίος αφενός είναι το καταφύγιο της από την πραγματική ζωή, αφετέρου αρχίζει και γίνεται ο μοναδικός της δρόμος που θα την φέρει πίσω σε αυτή. Καταστρέφει τους φόβους που έχει στην πραγματικότητα, με το να τους συντρίψει στο όνειρο της. Μια ιδιαίτερα όμορφη ταινία, απαισιόδοξη, αλλά με ένα πολύ αισιόδοξο τέλος στο οποίο η ηρωίδα κερδίζει τελικά την ελπίδα της.
Ένα πνευματώδες, κομψό, παράξενο και περίεργο φιλμ, με έντεχνες λήψεις και εκπληκτικά λιτή και απλή φωτογραφία από τον δικό μας Θύμιο Μπακατάκη (Κυνόδοντας), που σου αφήνει μια εντύπωση ελαφρώς ονειρική, ελαφρώς ασαφή και αινιγματική, συγχρόνως ρεαλιστική και ζεστή, παρά την κρύα παλέτα χρωμάτων των νορβηγικών τοπίων, στην οποία κυριαρχεί η δημιουργική δύναμη της φαντασίας. Μιας φαντασίας που μπορεί και λειτουργεί ως μέσο κάθαρσης της πραγματικότητας, γιατί δίνει τη δυνατότητα να δοκιμάσει κανείς νέες πραγματικότητες, νέες προοπτικές και να της εφαρμόσει κατόπιν στην πράξη.
Στο υποκριτικό κομμάτι η απόδοση της Έλεν Ντόριτ Πέτερσεν στον πρωταγωνιστικό ρόλο, εξαιρετική.
Να σημειώσουμε πως η ταινία έχει κερδίσει το βραβείο καλύτερου σεναρίου στο Φεστιβάλ του Σάντανς και στο Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών, το Europa Cinemas Label στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας, σεναρίου και καλύτερης ηθοποιού στα Νορβηγικά βραβεία Amanda.
Δεν μας άρεσε η τοποθέτηση προϊόντων.
Να σημειώσουμε πως η ταινία έχει κερδίσει το βραβείο καλύτερου σεναρίου στο Φεστιβάλ του Σάντανς και στο Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών, το Europa Cinemas Label στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας, σεναρίου και καλύτερης ηθοποιού στα Νορβηγικά βραβεία Amanda.
Δεν μας άρεσε η τοποθέτηση προϊόντων.
Reviewed by My Films-In, on
blind-
Rating:7,9 out of
10
rottentomatoes