ΜΕΓΑΛΩΝΟΝΤΑΣ
δράμα 2014
Παρακολουθούμε δώδεκα χρόνια από τη ζωή του μικρού Μέισον, από τα παιδικά χρόνια μέχρι την εφηβεία, ο οποίος ζει στο Τέξας με τη χωρισμένη μητέρα του και την αδελφή του.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ
ΣΕΝΑΡΙΟ: Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Πατρίτσια Αρκέτ, Ίθαν Χοκ, Έλαρ Κολτρέιν, Λόρελεϊ Λινκλέιτερ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Αμερική
Έργο με πολλές φεστιβαλικές διακρίσεις και πολύ καλές κριτικές, που χρησιμοποιεί μια δημιουργική μεθοδολογία η οποία θεωρήθηκε πρωτοποριακή. Η ταινία γυρίστηκε σε 39 μέρες, αλλά για να ολοκληρωθεί, χρειάστηκαν δώδεκα χρόνια, με τους ήρωες να μεγαλώνουν και να αλλάζουν μπροστά στον φακό.
Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από μια σύγχρονη, όχι και τόσο, τυπική αμερικανική οικογένεια, δυσλειτουργική, που ζει διάφορα γεγονότα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από μια σύγχρονη, όχι και τόσο, τυπική αμερικανική οικογένεια, δυσλειτουργική, που ζει διάφορα γεγονότα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Είναι μια αλληλουχία αποσυνδεδεμένων μεταξύ τους γεγονότων, χωρίς καμία διακύμανση ή κορύφωση, μια απλή γενική καταγραφή της ζωής της οικογένειας, με ύφος ντοκιμαντέρ που εμπεριέχει κάθε είδους κλισέ και παρόλο που δίνονται εδώ κι εκεί κάποιες συμφραζόμενες και ημιτελείς αναφορές στις υπαρκτές εσωτερικές διαμάχες των ηρώων ή στις αμφιβολίες τους, η αδύναμη και άτολμη σεναριακή ματιά, αποφεύγει να εμφανίσει τις πιο ακραίες δραματικές καταστάσεις που έχει η παιδική ηλικία και η ενηλικίωση, αποτυγχάνει να διερευνήσει το βάθος των καταστάσεων, να αγγίξει κάποιες ουσιώδεις πτυχές των χαρακτήρων, να προβληματίσει, και εντέλει να εμπνεύσει. Αντί αυτού, φαίνεται να ελίσσεται κατά μήκος μιας ασφαλούς αλλά βαρετής διαδρομής, με την οικογένεια απλά να μεγαλώνει μέσα στη χαρούμενη ανάλαφρη και επιφανειακή φλυαρία της, με αποτέλεσμα το ρεαλιστικό πλαίσιο μέσα στο οποίο το ‘Μεγαλώνοντας’ θέλει να αναπτυχθεί, αποκτά σοβαρές ρωγμές, καθώς η ομοιότητά του με την πραγματικότητα είναι μόνο επιφανειακή.
Κάποιες ενδιαφέρουσες σημειώσεις γίνονται σε σχέση με τον χρόνο, που είναι από τους κυρίαρχους προβληματισμούς του σκηνοθέτη κι ίσως ο τρόπος αφήγησής του αυτό ήθελε να δείξει, το πόσο γρήγορα μας προσπερνά η ζωή. "Η ζωή είναι πολύ μικρή, είναι μια σειρά από στιγμές, είναι σαν να είσαι συνέχεια στο τώρα κι όμως ήδη έχει περάσει πολύ χρόνος", λέει ο πρωταγωνιστής στο τέλος της ταινίας, στην άτονη προσπάθειά του για μια συνολική ενδοσκόπηση.
Χαριτωμένο στην αρχή, κουραστικό στη συνέχεια και με πολύ παραπάνω διάρκεια από όσο θα έπρεπε, το 'Μεγαλώνοντας', είχε τη δυνατότητα όχι μόνο να είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ταινία, αλλά και μια στοχαστική ματιά πάνω στο πως οι άνθρωποι ενηλικιώνονται στη σύγχρονη εποχή, δεν την αξιοποίησε όμως, ίσως γιατί προσπάθησε περισσότερο να γίνει κάτι καινοτόμο.
Κάποιες ενδιαφέρουσες σημειώσεις γίνονται σε σχέση με τον χρόνο, που είναι από τους κυρίαρχους προβληματισμούς του σκηνοθέτη κι ίσως ο τρόπος αφήγησής του αυτό ήθελε να δείξει, το πόσο γρήγορα μας προσπερνά η ζωή. "Η ζωή είναι πολύ μικρή, είναι μια σειρά από στιγμές, είναι σαν να είσαι συνέχεια στο τώρα κι όμως ήδη έχει περάσει πολύ χρόνος", λέει ο πρωταγωνιστής στο τέλος της ταινίας, στην άτονη προσπάθειά του για μια συνολική ενδοσκόπηση.
Χαριτωμένο στην αρχή, κουραστικό στη συνέχεια και με πολύ παραπάνω διάρκεια από όσο θα έπρεπε, το 'Μεγαλώνοντας', είχε τη δυνατότητα όχι μόνο να είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ταινία, αλλά και μια στοχαστική ματιά πάνω στο πως οι άνθρωποι ενηλικιώνονται στη σύγχρονη εποχή, δεν την αξιοποίησε όμως, ίσως γιατί προσπάθησε περισσότερο να γίνει κάτι καινοτόμο.
Μπορεί το στιλ να ξεπερνά την ποιότητα και την ουσία, ωστόσο το φιλμ είναι μια εμπειρία που παραμένει εντυπωσιακή για το γεγονός ότι γυρίστηκε σε ένα τόσο μακρύ χρονικό διάστημα, λαμβάνοντας όλα τα ρίσκα της πραγματοποίησής του.
Προαναφέρθηκε, πως η ταινία χρησιμοποιεί μια δημιουργική μεθοδολογία η οποία θεωρήθηκε πρωτοποριακή. Να σημειώσουμε πως άλλη μια ταινία έχει γυριστεί με παρόμοιο τρόπο και αυτή είναι του Νικήτα Μιχάλκωφ που κυκλοφόρησε το 1994, το "Άννα:6-18", στην οποία ο Μιχάλκωφ, πατώντας πάνω σε ένα στιβαρό σενάριο κατάφερε και αποτύπωσε μια συναρπαστική εικόνα της πολυτάραχης τότε σοβιετικής ένωσης από το 1980 μέχρι το 1991, παράλληλα με την ηλικιακή εξέλιξη της κόρης του.
Reviewed by My Films-In, on
boyhood-
Rating:6,6 out of
10
Προαναφέρθηκε, πως η ταινία χρησιμοποιεί μια δημιουργική μεθοδολογία η οποία θεωρήθηκε πρωτοποριακή. Να σημειώσουμε πως άλλη μια ταινία έχει γυριστεί με παρόμοιο τρόπο και αυτή είναι του Νικήτα Μιχάλκωφ που κυκλοφόρησε το 1994, το "Άννα:6-18", στην οποία ο Μιχάλκωφ, πατώντας πάνω σε ένα στιβαρό σενάριο κατάφερε και αποτύπωσε μια συναρπαστική εικόνα της πολυτάραχης τότε σοβιετικής ένωσης από το 1980 μέχρι το 1991, παράλληλα με την ηλικιακή εξέλιξη της κόρης του.
rottentomatoes