ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ
κωμωδία, δράμα 2014
Μια οικογένεια βρίσκεται σε διακοπές για σκι στις γαλλικές Άλπεις. Κατά τη διάρκεια ενός γεύματος σε ένα υπαίθριο εστιατόριο, μια ελεγχόμενη χιονοστιβάδα φαίνεται να απειλεί το εστιατόριο. Σε μια κατάσταση που κυριαρχεί ο πανικός, η μητέρα της οικογένειας προσπαθεί να προστατέψει τα παιδιά της και καλεί τον σύζυγό της να τους βοηθήσει, αλλά αυτός τρέχει για να σωθεί. Αυτή η αναπάντεχη συμπεριφορά του, προκαλεί ρήγμα στον γάμο τους κι ένα μεγάλο ερωτηματικό κρέμεται πάνω από τον πατέρα της οικογένειας καθώς αυτός προσπαθεί να επανακτήσει τον ρόλο του στην οικογένεια.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρούμπεν Όστλουντ
ΣΕΝΑΡΙΟ: Ρούμπεν Όστλουντ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Μπρέιντι Κόρμπετ, Κρίστοφερ Χίβιου, Λίζα Λόβεν Κόνγκλσι, Γιοχάνες Κούνκε
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Σουηδία, Γαλλία, Νορβηγία, Δανία
Η νέα ταινία του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, με όμορφα πλάνα χιονισμένων τοπίων και λιτές εσωτερικές λήψεις, δυνατές δραματικές κορυφώσεις και βαθύ υπαρξιακό ύφος, είναι μια καυστική σάτιρα, μια τολμηρή και σε βάθος ματιά πάνω στην έννοια και στα στερεότυπα του κοινωνικού φύλου που διαμορφώνονται στη βάση μιας κουλτούρας, πάνω στις κοινωνικές αντιλήψεις και στα πρότυπα συμπεριφοράς στον γάμο και στις ανθρώπινες σχέσεις και μια διερεύνηση πάνω στις αντιφατικές λειτουργίες της βιολογικής και κοινωνικής ανθρώπινης φύσης.
Μια φαινομενικά ευτυχισμένη οικογένεια υψηλόμισθων, ο Τόμας (Γιοχάνες Κούνκε) και η Έμπα (Λίζα Λόβεν Κόνγκλσι) και τα μικρά τους παιδιά Χάρι και Βέρα, πηγαίνουν διακοπές σε ένα ακριβό θέρετρο για σκι στις Γαλλικές Άλπεις. Είναι μια προσπάθεια να έρθουν πιο κοντά, αφού ο σύγχρονος τρόπος ζωής τους έχει αποξενώσει. Κατά τη διάρκεια ενός μεσημεριανού γεύματος σε ένα υπαίθριο εστιατόριο, μια ελεγχόμενη χιονοστιβάδα βάζει σε κίνδυνο την οικογένεια και όλους όσους παρευρίσκονταν εκεί. Ο Τόμας τη στιγμή του πανικού αρπάζει το κινητό του και τρέχει να σωθεί, ενώ η Έμπα ενστικτωδώς προσπαθεί να προστατέψει τα παιδιά της. Η αναπάντεχη συμπεριφορά του Τόμας, θέτει σε κίνδυνο τις ήδη λεπτές ισορροπίες του ζευγαριού, η Έμπα έρχεται σε αντιπαράθεση μαζί του και αυτό που ακολουθεί είναι η πλήρης απογύμνωση της ψυχής τους και της σχέσης τους. Ο Ρούμπεν Όστλουντ περιπλέκει αριστοτεχνικά με συνεχόμενες εντάσεις τις συνθήκες της σουηδικής οικογένειας, της οποίας ο μικρόκοσμος φαίνεται όλο και πιο δυσλειτουργικός καθώς η ταινία εξελίσσεται και παράλληλα, στρέφει την πορεία της χιονοστιβάδας σταδιακά προς τη μεριά του θεατή, αναγκάζοντάς τον να ξεσκεπάσει τον εαυτό του, να κοιτάξει κατάματα την προσωπική του ταυτότητα και όλα όσα πίστευε ότι την συγκροτούν.
Πικρόχολα παρατηρητικός παρά οικείος ο Όστλουντ, ασκεί μια πολυεπίπεδη κριτική, ψυχρή και κοφτερή σαν τον πάγο των χιονισμένων τοπίων του, δεν ορίζει όμως και δεν απαντά, κρατά αποστάσεις από τους χαρακτήρες και θέτει ερωτήματα που αφορούν τα βαθιά ριζωμένα στερεότυπα των φύλων, την οικογένεια ως κοινωνικό και πολιτισμικό δημιούργημα, τις διαμορφωμένες αξίες της και τους ρόλους μέσα σε αυτή, τις λειτουργίες που αφορούν την ανθρώπινη υπόσταση ως κοινωνικό αλλά και ως βιολογικό ον, την ανθρώπινη συμπεριφορά απέναντι σε ακραίες καταστάσεις, τα ένστικτα και εάν τελικά αυτά αποκαλύπτουν τον πραγματικό χαρακτήρα.
Η κινηματογραφική δημιουργία του Ρούμπεν Όστλουντ, διαθέτει ασυνήθιστο συναισθηματικό βάθος, στοχαστική και αργή σε ρυθμό, με αριστοτεχνικές μεταβάσεις από την σιωπή στις έντονες δραματικές κορυφώσεις και από το δηλητηριώδες σκοτεινό χιούμορ στον βαθύ προβληματισμό, με εμβληματικά χιονισμένα τοπία-εικόνες των ανθρώπινων σχέσεων, φαινομενικά απλή αλλά στο βάθος περίπλοκη, η Ανωτέρα Βία, παρά το ακατάστατο φινάλε της, είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία από τις πιο αξιοπρόσεκτες ταινίες της χρονιάς που αξίζει να δει κανείς.
Reviewed by My Films-In, on
force majeure-
Rating:8,0 out of
10
imdb
rottentomatoes