Τετάρτη, 27 Ιανουαρίου 2016

THE DANISH GIRL


ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΙΑ

βιογραφία 2015

 Μια αληθινή ιστορία αφοσίωσης και αγάπης, εμπνευσμένη από τη ζωή δυο καλλιτεχνών από τη Δανία. Η ιστορία της Γκέρντας και του Άιναρ Βέγκενερ ο οποίος ήταν ένας από τους πρωτοπόρους που αποφάσισαν να αλλάξουν φύλλο και να ταρακουνήσουν τον καθωσπρεπισμό της εποχής.


ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομ Χούπερ    
ΣΕΝΑΡΙΟ: Ντέιβιντ Έμπερσοφ (νουβέλα), Λουσίντα Κόξον (σενάριο)   
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Έντι Ρεντμέιν, Αλίσια Βικάντερ, Άμπερ Χερντ, Ματίας Σένερτς, Μπεν Γουίσο, Σεμπάστιαν Κοχ 
ΗΜΕΡ.ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 28/1/2016   (Ελλάδα)
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120 λεπτά
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Αμερική, Αγγλία
the danish girl movie poster
 Ο Τομ Χούπερ, γνωστός για το βραβευμένο με όσκαρ, “Ο Λόγος του βασιλιά” (2010) και το θεαματικό “οι Άθλιοι” (2012), εμπνέεται από τη ομώνυμη πολυβραβευμένη νουβέλα (2000) του Ντέιβιντ Έμπερσοφ, η οποία αναφέρεται στη ιστορία του Έϊναρ Γουέγκνερ, ενός από τους πρώτους στην ιατρική ιστορία που επιχείρησαν επέμβαση αλλαγής φύλου.
 Συνεχίζοντας σε συγγενές εικονογραφικό ύφος με τις προηγούμενες ταινίες του ο Χούπερ, φέρνει στο φως την ιστορία ενός παραγνωρισμένου ήρωα για να θίξει ζητήματα ταυτότητας και έκφρασης φύλου, σεβασμού της διαφορετικότητας, σεβασμού της ελευθερίας στην επιλογή και στην προσωπική αυτοδιάθεση και τον σημαντικό λυτρωτικό ρόλο της αγάπης στην αντιμετώπιση του 'άλλου'. Το ρεαλιστικό όμως βάρος της αναπαριστώμενης 'πραγματικότητας' στην καλοπροαίρετη όσο και φιλόδοξη βιογραφία του, φαίνεται να παγιδεύεται από την έντονη εμμονή, στην κατεύθυνση της εικαστικής χρήσης των υλικών έκφρασης, εικόνων, ήχων, σκηνικών, χρωμάτων, φωτισμών. Η υπέρμετρη ευαισθησία, ο συναισθηματισμός, ο πρόδηλος φετιχισμός, τα γυναικεία στερεότυπα, η σχολαστική προσοχή στο εκλεπτυσμένο και η υπεραπλούστευση στις αγωνίες των χαρακτήρων αποδυναμώνουν τις όποιες καλές προθέσεις και μετατρέπουν “Το κορίτσι από τη Δανία” σε ένα συγκαταβατικό περίτεχνο μελόδραμα.
 Κοπεγχάγη 1926. Ο Άιναρ Βέγκενερ (Έντυ Ρέντμεγερ), με την Γκέρντα (Αλίσια Βικάντερ), παντρεμένοι αρκετό καιρό είναι και οι δυο ζωγράφοι. Ο Άιναρ περισσότερο γνωστός, η Γκέρντα λιγότερο αναγνωρισμένη, που ζωγραφίζει ως επί το πλείστο πορτρέτα πολιτικών. Όταν το μοντέλο με το οποίο δουλεύει η Γκέρντα δεν εμφανίζεται σε μια τους συνάντηση, η ζωγράφος ζητά από το σύζυγο της να ποζάρει αντί αυτής. Σταδιακά, καθώς ο καιρός περνά ποζάροντας με γυναικεία ρούχα για τη σύζυγό του, ο μεν Άιναρ συνειδητοποιεί τον πραγματικό του εαυτό και νοιώθει την επιθυμία να ζει ως γυναίκα, η δε Γκέρντα με τη νέο της μοντέλο, τη 'Λίλη' και τα πορτρέτα της, αποκτά κοινωνική καταξίωση. Όταν οι αντιδράσεις του κόσμου φτάσουν σε επικίνδυνο σημείο, αποφασίζουν να φύγουν για το Παρίσι και εκεί η Γκέρντα γίνεται διάσημη ενώ η Λίλι αποφασίζει να γίνει μια από τις πρώτες διεμφυλικές που έκαναν αλλαγή φύλλου το έτος 1930.
 Γνωστός για τα εκπληκτικά σκηνικά που τονίζουν την συναισθηματική κατάσταση των ηρώων και επικεντρώνουν στις υποκριτικές τους αποδόσεις, ο Χούπερ συνεχίζει να τελειοποιεί τα ταλέντα του και τους τρόπους που εικονογραφεί τις ιστορίες. Στο Κορίτσι από τη Δανία, ο σκηνοθέτης διακατέχεται από τη συνεχή αγωνία στην έμφαση παρουσίασης των άψογων σκηνικών, πλάνων, καρτποσταλικών τοπίων, φωτισμών, με τρόπο που να εγείρουν το εικαστικό ενδιαφέρον, αλλά και στο να κρύψει, με την κατάλληλη τοποθέτηση της κάμερας, το μήλο του Αδάμ του πρωταγωνιστή του. Χωρίς καμία κοινωνιολογική διάθεση ή εμβάθυνση σε ζητήματα που αφορούν τη σεξουαλική ταυτότητα και το κοινωνικό φύλο, το καλαίσθητο πορτρέτο του ήρωα που διαμορφώνει, κυκλώνεται γύρω από και μόνο από, την επιθυμία και αγωνία για την εμφάνιση, σύμφωνα με τα γυναίκεια στερεότυπα της εποχής, από μια συνεχή εικόνα ματαιοδοξίας και ναρκισσισμού και από την επιθυμία να αποκτήσει παιδί σε μια ιστορία που υποθέτουμε ότι θα ήταν πολύ πιο σύνθετη, πολύπλοκη και οδυνηρή. Με αυτούς τους τρόπους ο δύσκολος αγώνας για τη θέση του στην κοινωνία και έναντι του πολιτικά ορθού και καθωσπρεπισμού της τότε εποχής αμβλύνεται και το φιλμ αδυνατεί να αποτελέσει ένα αιχμηρό σχόλιο και να στείλει τα κοινωνικά της μηνύματα στο σήμερα.
 Αγκυλωμένος μέσα σε ένα αυστηρό σενάριο, ο Ρέντμεγερ, αναλώνεται στην εικόνα της ντροπαλής βασανισμένης ψυχής με συνεχή συγκρατημένα δειλά χαμόγελα, πεταχτές ματιές και κατεβασμένο πρόσωπο και δεν μπορεί να απεικονίσει τον τόσο πολύπλοκο χαρακτήρα του ήρωά του, ενώ η Αλίσια Βικάντερ, πιο αυθόρμητη, με περισσότερες αποχρώσεις στην ερμηνεία της, αποδίδει πολύ πιο πιστευτά τον μικρο της ρόλο.
Reviewed by Chryssa Skopelitou, on the danish girl- Rating:5,0 out of 10


           


imdb
rottentomatoes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου